کاربرد تیپ شناسی شخصیتی MBTI در روابط عاطفی و شغل

اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲

تیپ شناسی شخصیتی MBTI چیست :

تیپ شناسی شخصیتی MBTI یک ابزار است که برای شناسایی و تعیین تیپ شخصیتی فرد به کار می‌رود. در واقع، با استفاده از این ابزار می‌توانیم درک بهتری از خودمان و دیگران داشته باشیم و با توجه به این درک، ارتباطات عاطفی و شغلی بهتری برقرار کنیم.

تاریخچه این ابزار به سال ۱۹۴۰ بازمی‌گردد، زمانی که دویچه برایرین، یعنی یک جفت شرکت آلمانی، با ایده تعیین تیپ شخصیتی برای مطالعه و توسعه فردی در زمینه‌های شغلی، با یک مشاور آمریکایی به نام کاترین بریگز کار کردند. بریگز با استفاده از تئوری‌های روانشناسی کارل یونگ، یکی از بزرگان روانشناسی، تیپ‌های شخصیتی را به شکل ارزشیابی‌های روانشناسی در آورد و به این ترتیب، ابزار MBTI به وجود آمد.

استفاده از این ابزار در روابط عاطفی و شغلی بسیار مفید است. با شناسایی تیپ شخصیتی خود و دیگران، می‌توانیم ارتباطات عاطفی و شغلی بهتری برقرار کنیم. به عنوان مثال، با شناخت تیپ شخصیتی دیگران، می‌توانیم روشی برای برقراری ارتباط با آنها پیدا کنیم و از روش‌های بهینه برای ارتباط با آنها استفاده کنیم. همچنین، با شناسایی تیپ شخصیتی خود و تعیین توانایی‌ها و محدودیت‌های خود، می‌توانیم بهترین شغلی که برای خود مناسب است را انتخاب کنیم و در این زمینه موفقیت بیشتری داشته باشیم.

ترجیحات شخصیتی در الگوی تیپ شناسی MBTI:

1- درونگرایی در برابر برونگرایی Extraversion/Introversion


تیپ شخصیتی درونگرا یعنی آدمی که بیشتر در خلوت خودش فکر می‌کند و احساسات خودش را کمتر به دیگران نشان می‌دهد. این آدم‌ها عموماً با شخصیت‌های دیگر به راحتی ارتباط برقرار نمی‌کنند و از محیط‌های بشدت شلوغ خسته می‌شوند. آن‌ها عموماً به کارهایی مانند کتاب‌خوانی، موسیقی گوش دادن و فکر کردن در مورد مسایل پیچیده علاقه دارند.

از طرف دیگر، تیپ شخصیتی برونگرا به معنای آدمی است که بیشتر به دنبال برقراری رابطه با دیگران و شناخت آن‌ها است. آن‌ها در محیط‌های شلوغ و پر از افراد به خوبی عمل می‌کنند و از شرکت در فعالیت‌های گروهی لذت می‌برند. این آدم‌ها همچنین عموماً خلاق و خودمختار هستند و از تجربه‌های جدید لذت میبرند.

در یک رابطه عاطفی، یک شخص درونگرا ممکن است از اشتراک گذاری احساسات خود خودداری کند و احساسات خود را درون خود نگه دارد. به عنوان مثال، آن شخص ممکن است نتواند احساسات عشق و علاقه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و بیان کند، و این می‌تواند به مشکلات و ناراحتی در رابطه عاطفی منجر شود. از طرفی، یک شخص برونگرا در یک رابطه عاطفی، ممکن است با اشتراک گذاری بیش از حد احساسات خود، دیگران را در نوعی فشار وارد کند و در نهایت به آسیب دیدن رابطه منجر شود.

در شغل نیز، افراد درونگرا ممکن است تمایل داشته باشند به تنهایی کار کنند و در فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بالایی دارد، موفق باشند. درونگراها ممکن است در شغل‌هایی که به تمرکز بر روی خود و کارهای تکی نیاز دارند، موفق باشند. آنها ممکن است به دنبال کارهایی باشند که به آنها اجازه می‌دهد در محیطی آرام و کم تحرک کار کنند. افراد درونگرا به عنوان مشاوران، نویسندگان، هنرمندان، مهندسان نرم‌افزار، روان‌شناسان و عکاسان موفق عمل کنند.

در مقابل، افراد برونگرا، به دنبال فعالیت‌هایی هستند که با دیگران در تعامل هستند و ترجیح می‌دهند در فضای کاریی که با تعداد زیادی از افراد در ارتباط هستند، فعالیت کنند. افراد برون‌گرا معمولاً در شغل‌هایی که به ارتباطات بین‌افراد، فروش، بازاریابی و کارهایی که نیاز به مذاکره و قانونگذاری دارند، موفق می‌شوند. آنها به دنبال شغل‌هایی هستند که فرصت‌هایی برای تعامل و گفتگو. بعضی از شغل‌هایی که برون‌گراها ممکن است در آن‌ها موفق عمل کنند عبارتند از:کارشناس فروش و بازاریابی ،مدیریت برند و تبلیغات، مشاور ارتباطات عمومی، وکیل و مشاور حقوقی سیاستمدار و مدیر دولتی

2- حسی در برابر شهودی Sensing/iNtuition

تیپ حسی (Sensing) در مدل MBTI، به افرادی گفته می‌شود که به طور اصطلاح به “حقایق و اطلاعات قابل لمس و مشاهده” توجه می‌کنند. به عبارت دیگر، این افراد به دنبال تجربیات عملی و تجسمی هستند و بیشتر روی جزئیات متمرکز می‌شوند. آن‌ها به خصوص در موقعیت‌هایی که نیاز به آگاهی از جزئیات دقیق و واقعی دارند، به خوبی عمل می‌کنند.

تیپ شخصیتی شهودی (Intuitions) در الگوی MBTI به افرادی اشاره دارد که از راه های غیر مستقیم و غیر قابل تفسیر به دنبال درک و فهم دنیای خود و دیگران هستند. آنها به دنبال ترکیب دادن اطلاعات مختلف و شناخت عمیق تر از مسائل هستند. این افراد بیشتر به ذهن و خیال خود اعتماد کرده و از شعور ناخودآگاه خود بهره می‌برند.

در روابط عاطفی، فرد حسی ممکن است از تمایل به شرح دقیق و واقعی تجربیات خود با شریکش برای ارتقای ارتباط استفاده کند. به عنوان مثال، فرد حسی ممکن است از داشتن تجربیات مشترک و هم‌احساسی با شریکش برای افزایش احساس نزدیکی و ارتباط استفاده کند. افراد شهودی به دنبال روابط عمیق و معنادار هستند. آنها برای شناخت و فهم نیاز دارند تا درون افراد بیشتری را بشناسند و با آنها ارتباط برقرار کنند. برای آنها ارتباطات عاطفی مهم ترین قسمت از زندگی هستند.

در روابط شغلی، فرد حسی ممکن است در شغلی که نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد مانند تحلیلگر داده‌ها، تولید محتوا یا تعمیرات، عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین، آن‌ها می‌توانند به خوبی در شغلی که نیاز به تجربیات مستقیم و عملی دارد مانند طراحی، ساخت و ساز، یا کارهای دستی عملکرد خوبی داشته باشند. افراد شهودی در شغل، به دنبال فرصت‌هایی هستند که بتوانند ایده‌های خلاقانه و جدید خود را به کار بگیرند و به دنبال راه حل‌هایی نوآورانه برای مسائل هستند. آنها در شغل‌هایی مانند مشاوره، پژوهش، آموزش و خلاقیت، عملکرد بسیار خوبی دارند.

3- احساساتی در برابر متفکر Thinking/Feeling


در مدل MBTI، شخصیت احساساتی (Feeling) به افرادی گفته می‌شود که تمایل دارند در تصمیم‌گیری‌های خود از احساسات و ارزش‌های شخصی خودشان استفاده کنند و به مسائل با یک لحاظ انسانی نگاه کنند. این افراد بیشتر به دنبال حفظ روابط دوستانه و صمیمی با دیگران هستند و تمایل دارند در محیط کاری، روابط خوب و صمیمی با همکاران خود را حفظ کنند. آن‌ها عموما به عنوان آدم‌هایی با شخصیت دوستانه، دلسوز و مهربان شناخته می‌شوند. شخصیت احساساتی در تصمیم‌گیری‌هایشان به احساسات و ارزش‌های شخصی خودشان اعتماد می‌کنند و به دنبال حفظ روابط بین فردی و صمیمیت با دیگران هستند.

شخصیت منطقی (Thinking) به افرادی گفته می‌شود که تمایل دارند در تصمیم‌گیری‌های خود از منطق و تحلیل استفاده کنند و به مسائل با یک لحاظ منطقی و دقیق نگاه کنند. آن‌ها در برابر مشکلات و چالش‌ها، تمایل دارند با استفاده از تحلیل و منطق، به راه حل‌های بهتری برسند.افراد منطقی بیشتر به دنبال دقت و دقت در کارهایشان هستند و تمایل دارند در محیط کاری، به شکلی کارآمد و بهینه، کار کنند. آن‌ها عموما به عنوان آدم‌هایی با شخصیت منطقی، دقیق و ماشینی شناخته می‌شوند.


در روابط عاطفی، افراد احساساتی معمولاً مهربان، حساس، متفاوت و اهل ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که چطور با دیگران در ارتباط بوده و درک خوبی از احساسات و نیازهای دیگران دارند. افراد متفکر بیشتر به ارتباطات بر اساس دانش و معرفت پایه‌ای نگریسته و به دنبال پاسخ‌های شناختی و منطقی هستند. آن‌ها برای تصمیم‌گیری در روابط عاطفی از منطق و تحلیل استفاده می‌کنند و در برخورد با دیگران به صورت منطقی و عاقلانه عمل می‌کنند.

در روابط شغلی، افراد احساساتی بیشتر به شغل‌هایی که با ارتباطات انسانی و ارزش‌های شخصی آن‌ها سازگاری دارند علاقه‌مند هستند. آن‌ها به دنبال شغلی هستند که به آن‌ها احساس رضایت و ارزش‌گذاری می‌دهد. مشاغلی مانند روانشناسی و مشاوره، تدریس در مدراس ابتدائی، مدیریت منابع انسانی و توسعه فردی، نقاشی و مشاغل هنری . افراد متفکر به شغل‌هایی که بر اساس منطق، علم و فناوری هستند، علاقه‌مند هستند مانند علم، فناوری، مهندسی، حقوق و حسابداری فعالیت می‌کنند. با این حال، بسیاری از افراد به صورت ترکیبی از هر دو تیپ شخصیتی احساساتی و متفکر عمل می‌کنند و در محیط‌های شغلی مختلف موفقیت آمیز هستند. خودشان بدهد.

4- قضاوتگرا در برابر دریافتگرا Judging/Perceiving

تیپ قضاوتگرا در مدل MBTI به افرادی گفته می‌شود که تمایل دارند در زندگی خود تصمیمات مهم را با توجه به قوانین، مقررات و برنامه‌ها بگیرند. این افراد به طور کلی به دنبال برنامه‌ریزی و سازماندهی هستند و معمولاً به سمت اهداف خود پیش می‌روند. آنها معمولاً برای رسیدن به هدف خود به دنبال روش‌های مشخص و دقیقی هستند و از دستورالعمل‌های مشخص استفاده می‌کنند.

تیپ دریافتگرا در مدل MBTI به افرادی گفته می‌شود که به دنبال تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز در زندگی خود هستند. این افراد معمولاً به دنبال تجربه کردن چیزهای جدید و متنوع هستند و برای رسیدن به هدف خود، از روش‌های مختلف و غیرمعمول استفاده می‌کنند.در زندگی روزمره، افراد دریافتگرا معمولاً با افراد جدید آشنا می‌شوند و از تعامل با دیگران لذت می‌برند. آنها به طور کلی به دنبال جمع آوری تجربه‌های متنوع هستند و از رویدادها و فعالیت‌های مختلف لذت می‌برند.

افراد قضاوتگرا در روابط عاطفی معمولاً به دنبال پایبندی به قوانین و ارزش‌هایی هستند که برایشان مهم هستند. آنها ممکن است به دنبال یک رابطه پایدار و پرشور باشند که براساس قوانین و ارزش‌هایی که برایشان مهم هستند، ساخته شده است. به عنوان مثال، این افراد ممکن است به دنبال یک رابطه با فردی باشند که به ارزش‌هایی همچون صداقت، مسئولیت‌پذیری و وفاداری اهمیت می‌دهد ولی در مقابل افراد دریافتگرا در روابط عاطفی ممکن است به دنبال تجربه کردن لحظات هیجان انگیز و جذاب باشند و به دنبال تجربه‌ی عواطف قوی و عمیق هستند. آنها ممکن است به دنبال روابط پویا و متنوع باشند که بتوانند احساسات مختلف را تجربه کنند.آنها ممکن است در روابط عاطفی خود با دیگران، بیشتر به دنبال ارتباطات گفتمانی و ارتباطات عاطفی باشند.

افراد قضاوتگرا در شغل ممکن است به دنبال کارهایی باشند که نیازمند برنامه‌ریزی و ترتیب‌بندی باشند و از طرفی با قوانین و مقررات دقیقی همراه باشند. این افراد ممکن است به عنوان مدیران، مشاوران، حسابداران، وکلای حقوقی و مدیران پروژه موفق عمل کنند. اما افراد دریافتگرا در شغل ممکن است به دنبال کارهایی باشند که نیازمند همکاری و هماهنگی با دیگران باشند و به دنبال ارتباطات عاطفی و گفتمانی با همکاران و مشتریان هستند. در شغل آنها به عنوان مشاوران، مربیان، مدیران منابع انسانی و مدیران فروش موفق عمل کنند.

داریوش سنقری

داریوش سنقری کارشناس شخصیت شناسی

Leave a Comment

پشتیبان سایت