مهارت تفکر نقادانه

شهریور ۲۶, ۱۴۰۱

مهارتی که در آن ما دانش و هوش خود را بکار می گیرم تا به منطقی ترین و موجه ترین موضع ممکن در مورد یک مسئله یا مشکلی برسیم؛ و مقصود از آن شناسایی و غلبه بر موانع زیادی است که در برابر تفکر منطقی برای ما وجود دارد.

مهارت تفکر نقادانه شاید مسئله خیلی خوشایندی در سطح جامعه نباشد زیرا مردم آنرا یک موضوع بی روح، غیرخلاق و از همه بدتر کسل کننده ممکن است بنامند.

بنابراین می گویند: ایمان داشته باش و بگذار احساساتت تو را به حقیقت رهنمون کند یا نگذار واقعیت ها مانع ماجراجویی پرشور و جذاب تو شود.

تفکر نقاد امری است مربوط به اینکه ما برای رسیدن به دیدگاهی بی طرفانه و عقلانی چگونه از هوش و دانش خودمان استفاده کنیم.

تفکر نقاد فقط به معنای تفکر منطقی و تحلیلی نیست بلکه شامل عقلانی و بی طرفانه از اندیشیدن است.

یک مثال ساده برای درک تفکر نقادانه : این روزها زیاد شنیده اید که در محیطهای دوستانه یک نفر به شما میگه که شنیدم دو نفر از اساتید دانشگاه تهران که واکسن کرونا زدند بدلیل سکته قلبی فوت کردند.

خوب بر اساس تفکر نقادانه ما باید این جمله رو تحلیل منطقی کنیم.

سوال اول : شما دوست عزیزم از چه کسی شنیده اید که این دو نفر استاد دانشگاه فوت کردند. آیا این مطلب رو در یکی از خبرگزاریهای رسمی کشور یا مطبوعات دیدی؟ احتمالا دوست شما میگه نه از یکی از دوستانم شنیدم خوب پس اولین نکته در تفکر نقاد : اگر برای هر خبر و اتفاقی منبع موثق نداریم پس باید به آن گزاره یا خبر به دیده شک و تردید نگاه کنیم.

سوال دوم : این افراد چند دوز واکسن کرونا زده بودند برند واکسن آنها چی بوده؟ آسترازنیکا، سینوفارم یا پاستوکووک و…؟

سوال سوم : آیا این افراد بیماری زمینه ای داشتند؟ سن آنها چند سال بوده؟ آیا سابقه بیماری یا سکته قلبی یا ناراحتی ریوی داشته اند یا خیر؟

همانطور که مشاهده کردید ما حداقل سه سوال اساسی مفهوم ساده شده تفکر نقادانه است به زبان خیلی ساده و عامیانه می توان گفت که : هرکسی هر حرف و سخنی را در هرجایی زد براحتی قبول نکنیم و با چند سوال اساسی با تفکر نقادانه مسائل و مباحث مطرح شده را بررسی دقیق تری کنیم.

داریوش سنقری

داریوش سنقری کارشناس شخصیت شناسی

Leave a Comment

پشتیبان سایت